Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, May 24, 2010

MPKB peruntukkan RM10juta pastikan kebersihan Bandar

Oleh Ahmad Hasanain

KUBANG KERIAN, 15 Apr - Bagi merialisasikan Kota Bharu sebagai sebuah bandar bersih menjelang akhir tahun ini, Majlis Perbandaran Kota Bharu, Bandaraya Islam(MPKB-BRI) telah memperuntukkan sejumlah RM10juta dalam aspek kebersihan seluruh kawasan perbandaran.

Namun demikian walaupun ia merupakan satu jumlah yang besar, kerajaan terpaksa menyediakannya agar semua warga bandar dapat hidup dengan selesa dan ia amat memerlukan kerjasama dari seluruh warga dalam kawasan MPKB-BRI agar sama-sama menjaga kebersihan kawasan Kota Bharu.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kebudayaan dan Pelancongan, Datuk Takiyuddin Hassan berkata peruntukan tersebut meliput semua aspek dalam pengurusan kebersihan bandar serta kawasan di bawah penyeliaan MPKB-BRI. Beliau berkata demikian ketika berucap di majlis perasmian Gotong Royong Perdana di JKP Zon Pasir Tumboh dalam parlimen Kubang Kerian hari ini.

Turut hadir, Adun Pasir Tumboh Ahmad Baihaki Atiqullah, Ketua Whip MPKB-BRI Abdul Rahman Yunus, Pengerusi Jawatankuasa Penduduk MTD Zon Pasir Tumboh Dr.Ramli Mamat, Pegawai –Pegawai dan Ahli-ahli Majlis MPKB-BRI.

Menurut Takiyuddin kebersihan adalah merupakan salah satu peraturan dalam mewujudkan Kota Bharu sebagai sebuah bandaraya Islam kerana Kebersihan adalah tuntutan agama yang amat penting.

“Saya amat berharap warga di Pasir Tumboh dapat menjadikan kawasan pondok Terusan ini sebagai satu kawasan bersih dan ia amat penting terutamanya dalam menjadikan pondok ini sebagai satu tumpuan pelancong dan ia selari dengan hasrat kerajaan menjadikan Pondok sebagai destinasi pelancongan negeri” katanya lagi.

Takiyuddin juga berkata mengikut kajian purata harian pengeluaran sampah bagi setiap orang penduduk Kelantan ialah satu kilo sehari dan ini boleh mencecah hingga 1.5 juta kilo sehari jika diambil kira penduduk Kelantan yang kini hampir 1.5 juta orang.

Untuk menjadikan kebersihan keseluruhan Kelantan dalam tahun 2010 ini amatlah mustahil, oleh itu MPKB-BRI dan juga majlis tempatan lain telah mengambil pendekatan masing-masing dan di kawasan MPKB-BRI, telah dipilih beberapa kawasan seperti Pasar Besar Wakaf Che Yeh dipilih mewakili pasar, Sekolah Maahad Muhammadi Perempuan bagi kategori sekolah dan satu kawasan dalam bandar sebagai kawasan bersih sepenuhnya telah dikenalpasti untuk menjadi bersih seratus peratus.

“MPKB-BRI telah mengenal pasti kawasan tertentu untuk dijadikan zon bersih dan sesiapa yang berada di dalam kawasan tersebut hendaklah memastikan tidak membuang sampah merata-rata kerana tindakan penguatkuasa undang-undang akan diambil kepada mereka yang melanggari peraturan yang ditetapkan itu” kata beliau lagi.

Gotong royong perdana di kawasan pondok Terusan tersebut disertai seramai lebih 600 orang yang terdiri dari pelajar pondok Terusan, Anggota Tentera dari Kem 8 Briged Pengkalan Chepa, Bomba serta penduduk setempat.

Bagi memberi kerjasama dalam menjadikan kawasan Pasir Tumboh sebagai zon bersih, Syarikat pemaju Bandar Satelit Islam Pasir Tumboh, MSO Cooporation telah menyumbangkan sebanyak 10 buah kereta sorong bagi kegunaan di Pondok Terusan, penduduk juga dijamu dengan nasi gulai kawah hasil sumbangan dari Adun Pasir Tumboh sendiri

No comments:

Post a Comment

Pusat Penerangan Pelancongan