Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, May 27, 2010

Kerjasama pelancongan Kelantan - Selangor





27 Mei - Pihak kerajaan Negeri Kelantan melalui agensi Pusat Penerangan Pelancongan Negeri Kelantan (TIC) akan menjalinkan kerjasama lebih erat dalam aspek pelancongan antara negeri Kelantan dan Selangor.
Hal ini dipersetujui antara Dato' Hj Takiyuddin bin Hj. Hassan, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri Kelantan dan Cik Elizabeth Wong, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Kerajaan Negeri Selangor dalam pertemuan mereka di pejabat TIC di sini, hari ini.

Turut serta dalam perjumpaan ini ADUN Rawang, Gan Pei Nei yang juga merupakan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi dan Inovasi Negeri Selangor.

Cik Elizabeth Wong yang menghadiri Kongres Nasional Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang berlangsung di Kota Bharu mengambil peluang mengadakan pertemuan empat mata dengan Takiyuddin Hassan.

" Kita amat-amat berbesar hati untuk menjalinkan kerjasama dengan mana-mana kerajaan negeri yang ingin berkerjasama dengan kita, terutama negeri-negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat, hasil daripada persidangan pelancongan yang diadakan di Langkawi sebelum daripada ini," kata Takiyuddin.

Sementara itu Elizabeth dalam taklimatnya menyatakan hasrat untuk menjalinkan suatu projek usahasama berupa pakej pelancongan antara kedua-dua buah kerajaan yang turut melibatkan sebuah syarikat penerbangan tambang murah.

"Adalah dicadangkan pelancong samada dalam atau luar negara akan menikmati pakej ini dengan berada di kedua-dua buah negeri ini selama beberapa hari yang dipersetujui bersama," ujarnya.

Cik Elizabeth juga memohon pihak kerajaan negeri menghantar suatu kontijen sempena dengan pesta muzik kebudayaan yang akan dilangsungkan di Selangor dalam bulan Jun depan.

Selain itu persetujuan juga dicapai bersama untuk mempromosi pelancongan agama (Ibadah tourism) yang terdapat di Kelantan seperti Ihya Ramadhan dan Quran Aidil Adha dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment

Pusat Penerangan Pelancongan