Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, December 7, 2009

Kerajaan Negeri sahkan KB Mall selamat

KOTA BHARU - Mesyuarat khas yang diadakan Kerajaan Negeri bersama beberapa jabatan berkaitan bagi membincangkan mengenai tragedi ngeri yang berlaku di PasaRaya KB Mall kelmarin mengesahkan struktur bangunan pasar raya itu berada dalam keadaan yang baik ketika kejadian berlaku.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan negeri, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, mesyuarat yang dihadiri wakil Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKB-BRI), Jabatan Kerja Raya (JKR), polis, bomba dan pengurusan pasar raya itu turut mengesahkan tiada sebarang kecacatan pada bangunan tersebut.

"Hasil siasatan yang dijalankan, pihak kami mendapati kejadian itu berlaku bukan disebabkan struktur bangunan yang tidak sempurna kerana ianya berada dalam keadaan yang baik ketika kejadian.

"Selain itu, pihak kami juga mendapati tiada sebarang penambahan di bangunan itu yang tidak mendapat kelulusan daripada pihak MPKB-BRI,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat khas yang diadakan di pasar raya itu, semalam.

Menurutnya, walaupun bangunan pasar raya disahkan berada dalam keadaan baik, pihaknya akan mengambil langkah penambahbaikan segera bagi menjamin keselamatan orang awam.

"Melalui mesyuarat itu juga, semua jabatan bersetuju dan membuat keputusan untuk menutup sementara tempat letak kenderaan di bahagian tingkat atas pasar raya itu sehingga selesai dibaiki selain menunggu pengesahan berhubung langkah keselamatan yang akan diambil MPKB-BRI.

“Mesyuarat terbabit juga tidak menyentuh soal punca kejadian dan siapa yang terlibat dalam kejadian itu berikutan ianya di bawah bidang kuasa polis,” katanya.

Takiyuddin berkata, kajian semula semua bangunan pasar raya yang terdapat di negeri itu walaupun kebanyakan pasar raya disahkan mempunyai tahap keselamatan yang sempurna.

“Mengikut kajian sebelum ini, tahap keselamatan di semua pasar raya sememangnya baik dan sudah memadai, tetapi pihak kami tetap akan membuat kajian semula,” katanya.

Sumber : Sinar Harian

No comments:

Post a Comment

Pusat Penerangan Pelancongan